Meestal gebruik ik het trackpad van mijn MacBook om door pagina’s te scrollen. Maar als ik lang zit te werken pak ik er weleens een muis bij. Voor het trackpad vind ik het “natuurlijk scrollen” dat Apple standaard instelt wel prettig; dit werkt hetzelfde als op een iPhone of iPad. Maar voor scrollen met een muis geef ik toch de voorkeur aan het ouderwetse, tegengestelde scrollen.

Op een Mac kun je echter maar één richting instellen. Om dit op te lossen gebruik ik al jaren de gratis applicatie ScrollReverser. Ik stel mijn MacBook dan in op natuurlijk scrollen, en stel Scroll Reverser zo in dat alles behalve het trackpad wordt omgekeerd. Dan heb ik het beste van 2 werelden. Heerlijk.

Natuurlijk scrollen
Voorkeuren
Omkeren

Iemand heeft al zijn aantekeningen in een Word document geplaatst en dat als boek gepubliceerd. Het is een onsamenhangend verhaal met veel herhalingen en zonder duidelijke tijdlijn. Halverwege het boek is het verhaal klaar en wordt er nog een lijst merken en datums toegevoegd.

Jammer, want de geschiedenis van het oer-Hollandse familiebedrijf is echt wel de moeite waard om over te lezen.

★★☆☆☆

De week stond vooral in het teken van afronding van alle lopende zaken en open eindjes voor mijn vakantie.

  • Wekelijkse potje squash gewonnen.
  • Net als de voorgaande weken opnieuw vrijwel al mijn werktijd aan het labproject besteed. Het project gaat nu echt van start.
  • Veel in een boek gelezen. Het helpt om er regelmatig tenminste een halfuur voor te gaan zitten. 
  • Externe SSD voor naast mijn MacBook besteld. Daarop ga ik mijn bestanden verzamelen die nu nog zijn verdeeld over meerdere computers in huis.
  • Eerste dag van een periode met temperaturen boven 30°. Hoezo, geen klimaatverandering?
  • Vakantie is gestart. Even drie weken tijd voor andere zaken.

Tot grote tevredenheid gebruik ik DEVONthink (DT) voor het bewaren van al mijn referentiemateriaal. De software biedt een heleboel extra scripts om diverse gegevens te importeren. Een daarvan is een import van je Pinboard bladwijzers. Dat script is lekker eenvoudig, maar er miste voor mij één ding. Ieder item krijgt als aanmaakdatum de datum waarop het aan DT werd toegevoegd. Daarmee is het lastig later eenvoudig te controleren wat al wel en niet werd geïmporteerd.

De oorspronkelijke aanmaakdatum is wel beschikbaar in de API van Pinboard. Dus heb ik de datum toegevoegd aan het script.

Download het archiefbestand en pak het uit. Je vind dan het bestand Pinboard.scptin je Downloads-map.

Kopieer het script naar de map ~/Library/Application Scripts/com.devon-technologies.think3/Menu/Import. Je overschrijft dan het originele script dat met DT werd meegeleverd.

Je kunt de Scripts-map snel openen door vanuit de Finder in het menu te kiezen voor Ga > Ga naar map… en dan het hele pad daar te plakken. In plaats van de menukeuze kun je ook de sneltoets ⇧⌘G gebruiken

Vanuit de applicatie DEVONthink kun je nu via het Scripts-menu > Import > Pinboard het script starten.

Succes met importeren.

Tip: Wil je al je bladwijzers opnieuw importeren met het script, verwijder dan eerst alle bestaande items. En leeg ook de prullenmand, omdat het script ook items overslaat die daar nog in zijn te vinden.

Ik maak nog nauwelijks gebruik van Twitter. Het gehalte aan troep wordt steeds groter, de vele advertenties irriteren me, ik heb beperkte controle over wat ik in de tijdlijn zie, en krijg dat ook niet gewoon chronologisch te zien. Maar er is nog steeds een klein aantal accounts dat de moeite waard blijft om te volgen. Tweets die me inspireren, aan het denken zetten, aan het lachten maken of doorverwijzen naar interessante artikelen. Daarom ben ik de afgelopen periode behoorlijk aan het ontvolgen geslagen. Zelfs van de accounts die nog wel de moeite waard blijven. Maar die heb ik nu toegevoegd aan een paar publieke lijsten. Het mooie daaraan is, dat die lijsten volledig compleet en keurig chronologisch zijn, en ook nog eens vrij van advertenties. Tot Twitter ontdekt dat ze dit over het hoofd hebben gezien, natuurlijk. 😉

Met deze oplossing moet ik nog wel regelmatig de Twitter-website openen en bekijken. Maar voor publieke lijsten hoef ik gelukkig niet ingelogd te zijn, dus wordt ik als bijkomend voordeel ook minder getracked.

Uiteindelijk denk ik dat ik de accounts via een RSS-feed ga volgen, zodat ik helemaal geen Twitter-account meer nodig heb. Maar voorlopig ben ik tevreden.

Naar een idee van Ton Zijlstra ga ik wekelijks verslag doen van de belangrijkste gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden.Deze week heb ik:

  • voor het eerst in lange tijd weer een mindmap gebruikt om een uitgebreid project te plannen
  • een presentatie voorbereid voor een beslissende bijeenkomst over het selectietraject van het laboratorium
  • mijn website definitief overgezet naar Hugo (ik heb een kort uitstapje terug naar WordPress gemaakt)
  • een Micropub server live gebracht met IndieKit die mijn website kan bijwerken via de GitHub repository.

 

Mijn website is gebaseerd op de uitgangspunten van het IndieWeb. Daarvoor maak ik, onder andere, gebruik van de Post Kinds plugin. Die is gebouwd door de Amerikaan David Shanske, waardoor alles in het engels is. Een deel van de teksten zijn netjes vertaald of te vertalen, maar niet alles.

De plugin maakt ‘Kinds’ aan van IndieWeb berichten (‘posts’) met behulp van een nieuwe taxonomie. Een lijst met alle artikelen zijn daarvoor bijvoorbeeld standaard bereikbaar via de link /kind/article. Dat wil ik ook nog eens in het Nederlands hebben, maar voor nu neem ik genoegen met Nederlandstalige omschrijvingen.

De manier om daar bij te komen zit een beetje verstopt. De plugin heeft dat nog niet toegankelijk gemaakt. Maar via een omweg kan dat wel. Hieronder de stappen:

Stap 1: Ga naar het Dashboard, en kies het Berichten menu. Je ziet daar nu onder andere een link naar Categorieën en Tags.

Stap 2: Klik op ‘Tags’. Je komt dan in het onderhoudsgedeelte voor je tags. In de adresbalk van je browser zie je nu een link die eindigt op wp-admin/edit-tags.php?taxonomy=post_tag.

Stap 3: Pas de link in de adresbalk aan. Vervang ‘post_tag’ door ‘kind’ en druk op de Enter-toets. De pagina voor het beheren van de ‘Kinds’ taxonomie wordt voor je geopend.

Nu kun je aan de slag!

Sinds vandaag wordt mijn persoonlijke website gegenereerd met Hugo en gehost door Netlify.Het voordeel hiervan is, dat ik geen software op een server meer hoef bij te houden. Ik was bijna meer tijd kwijt met het updaten en controleren, dan met het schrijven van content.En, niet onbelangrijk, hierdoor heb ik bij mijn persoonlijke domein geen hostingpakket meer nodig, wat me dan direct €75,- per jaar scheelt.

TL;DR: Gebruik je iCloud-wachtwoord om je opstartschijf met FileVault te versleutelen als je de Mac automatisch wilt kunnen ontgrendelen met je Apple Watch.

Sinds mijn verjaardag draag ik met veel plezier een Apple Watch. Een van de leuke en handige functies is, om je MacBook te ontgrendelen met behulp van je Apple Watch. Zodra je je wachtwoord moet intypen, voel je je pols trillen en wordt je Mac ontgrendeld. Weg frictie.

Eerder deze week ontdekte ik, dat ik sinds de herinstallatie van mijn MacBook had verzuimd mijn opstartschijf te coderen met FileVault in te schakelen. Dat deed ik dus direct. Maar wat bleek, dan werkte het ontgrendelen met de Watch dus niet meer. Eerst had ik de oorzaak niet door, maar door FileVault uit te schakelen werkte het weer wel. Het is on-Apple’s dat dit niet samen werkt, dus er moest een oplossing voorhanden zijn.

Bij het inschakelen van FileVault had ik al gezien dat ik kon kiezen tussen ontgrendelen met mijn iCloud-wachtwoord of een zg. herstelcode. Ik had eerder voor die laatste gekozen, omdat ik dat zo al jaren deed. Toen ik koos voor mijn iCloud wachtwoord, werkte direct ook het automatisch ontgrendelen weer. Perfect!