Tot grote tevredenheid gebruik ik DEVONthink (DT) voor het bewaren van al mijn referentiemateriaal. De software biedt een heleboel extra scripts om diverse gegevens te importeren. Een daarvan is een import van je Pinboard bladwijzers. Dat script is lekker eenvoudig, maar er miste voor mij één ding. Ieder item krijgt als aanmaakdatum de datum waarop het aan DT werd toegevoegd. Daarmee is het lastig later eenvoudig te controleren wat al wel en niet werd geïmporteerd.

De oorspronkelijke aanmaakdatum is wel beschikbaar in de API van Pinboard. Dus heb ik de datum toegevoegd aan het script.

Download het archiefbestand en pak het uit. Je vind dan het bestand Pinboard.scptin je Downloads-map.

Kopieer het script naar de map ~/Library/Application Scripts/com.devon-technologies.think3/Menu/Import. Je overschrijft dan het originele script dat met DT werd meegeleverd.

Je kunt de Scripts-map snel openen door vanuit de Finder in het menu te kiezen voor Ga > Ga naar map… en dan het hele pad daar te plakken. In plaats van de menukeuze kun je ook de sneltoets ⇧⌘G gebruiken

Vanuit de applicatie DEVONthink kun je nu via het Scripts-menu > Import > Pinboard het script starten.

Succes met importeren.

Tip: Wil je al je bladwijzers opnieuw importeren met het script, verwijder dan eerst alle bestaande items. En leeg ook de prullenmand, omdat het script ook items overslaat die daar nog in zijn te vinden.

Ik maak nog nauwelijks gebruik van Twitter. Het gehalte aan troep wordt steeds groter, de vele advertenties irriteren me, ik heb beperkte controle over wat ik in de tijdlijn zie, en krijg dat ook niet gewoon chronologisch te zien. Maar er is nog steeds een klein aantal accounts dat de moeite waard blijft om te volgen. Tweets die me inspireren, aan het denken zetten, aan het lachten maken of doorverwijzen naar interessante artikelen. Daarom ben ik de afgelopen periode behoorlijk aan het ontvolgen geslagen. Zelfs van de accounts die nog wel de moeite waard blijven. Maar die heb ik nu toegevoegd aan een paar publieke lijsten. Het mooie daaraan is, dat die lijsten volledig compleet en keurig chronologisch zijn, en ook nog eens vrij van advertenties. Tot Twitter ontdekt dat ze dit over het hoofd hebben gezien, natuurlijk. 😉

Met deze oplossing moet ik nog wel regelmatig de Twitter-website openen en bekijken. Maar voor publieke lijsten hoef ik gelukkig niet ingelogd te zijn, dus wordt ik als bijkomend voordeel ook minder getracked.

Uiteindelijk denk ik dat ik de accounts via een RSS-feed ga volgen, zodat ik helemaal geen Twitter-account meer nodig heb. Maar voorlopig ben ik tevreden.

Naar een idee van Ton Zijlstra ga ik wekelijks verslag doen van de belangrijkste gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden.Deze week heb ik:

  • voor het eerst in lange tijd weer een mindmap gebruikt om een uitgebreid project te plannen
  • een presentatie voorbereid voor een beslissende bijeenkomst over het selectietraject van het laboratorium
  • mijn website definitief overgezet naar Hugo (ik heb een kort uitstapje terug naar WordPress gemaakt)
  • een Micropub server live gebracht met IndieKit die mijn website kan bijwerken via de GitHub repository.

 

Mijn website is gebaseerd op de uitgangspunten van het IndieWeb. Daarvoor maak ik, onder andere, gebruik van de Post Kinds plugin. Die is gebouwd door de Amerikaan David Shanske, waardoor alles in het engels is. Een deel van de teksten zijn netjes vertaald of te vertalen, maar niet alles.

De plugin maakt ‘Kinds’ aan van IndieWeb berichten (‘posts’) met behulp van een nieuwe taxonomie. Een lijst met alle artikelen zijn daarvoor bijvoorbeeld standaard bereikbaar via de link /kind/article. Dat wil ik ook nog eens in het Nederlands hebben, maar voor nu neem ik genoegen met Nederlandstalige omschrijvingen.

De manier om daar bij te komen zit een beetje verstopt. De plugin heeft dat nog niet toegankelijk gemaakt. Maar via een omweg kan dat wel. Hieronder de stappen:

Stap 1: Ga naar het Dashboard, en kies het Berichten menu. Je ziet daar nu onder andere een link naar Categorieën en Tags.

Stap 2: Klik op ‘Tags’. Je komt dan in het onderhoudsgedeelte voor je tags. In de adresbalk van je browser zie je nu een link die eindigt op wp-admin/edit-tags.php?taxonomy=post_tag.

Stap 3: Pas de link in de adresbalk aan. Vervang ‘post_tag’ door ‘kind’ en druk op de Enter-toets. De pagina voor het beheren van de ‘Kinds’ taxonomie wordt voor je geopend.

Nu kun je aan de slag!

Sinds vandaag wordt mijn persoonlijke website gegenereerd met Hugo en gehost door Netlify.Het voordeel hiervan is, dat ik geen software op een server meer hoef bij te houden. Ik was bijna meer tijd kwijt met het updaten en controleren, dan met het schrijven van content.En, niet onbelangrijk, hierdoor heb ik bij mijn persoonlijke domein geen hostingpakket meer nodig, wat me dan direct €75,- per jaar scheelt.

TL;DR: Gebruik je iCloud-wachtwoord om je opstartschijf met FileVault te versleutelen als je de Mac automatisch wilt kunnen ontgrendelen met je Apple Watch.

Sinds mijn verjaardag draag ik met veel plezier een Apple Watch. Een van de leuke en handige functies is, om je MacBook te ontgrendelen met behulp van je Apple Watch. Zodra je je wachtwoord moet intypen, voel je je pols trillen en wordt je Mac ontgrendeld. Weg frictie.

Eerder deze week ontdekte ik, dat ik sinds de herinstallatie van mijn MacBook had verzuimd mijn opstartschijf te coderen met FileVault in te schakelen. Dat deed ik dus direct. Maar wat bleek, dan werkte het ontgrendelen met de Watch dus niet meer. Eerst had ik de oorzaak niet door, maar door FileVault uit te schakelen werkte het weer wel. Het is on-Apple’s dat dit niet samen werkt, dus er moest een oplossing voorhanden zijn.

Bij het inschakelen van FileVault had ik al gezien dat ik kon kiezen tussen ontgrendelen met mijn iCloud-wachtwoord of een zg. herstelcode. Ik had eerder voor die laatste gekozen, omdat ik dat zo al jaren deed. Toen ik koos voor mijn iCloud wachtwoord, werkte direct ook het automatisch ontgrendelen weer. Perfect!

Ik heb net de GitSync plugin voor Grav geinstalleerd en geconfigureerd. Die is recent vernieuwd naar versie 2.0. Met de wizard was het allemaal erg eenvoudig. Daarmee is het nu mogelijk om op een willekeurige computer pagina’s aan te passen of aan te maken en deze naar de repository te pushen. Die wijzigingen worden dan vanzelf opgehaald en gepubliceerd.

De browser interface in het admin panel werkt prima voor het bewerken van een enkele pagina, maar bulkbewerkingen zoals hernoemen, verplaatsen of tekstmanipulaties worden zoveel eenvoudiger als je dat kunt doen met een goede teksteditor.

Vandaag ben ik dan eindelijk van WordPress overgestapt naar het Grav CMS. Geen database meer, minder kans op exploits, een kleinere aanvalsvector, maar vooral: ik kan mijn content nu bijhouden als platte tekst. De komende periode zal ik de content van de oude en de nieuwe site vergelijken en waar nodig corrigeren. Kom je intussen zelf een fout tegen, neem dan even Contact op en laat het me weten.

Afbeelding van Chris Reading via Pixabay.

Vanochtend heb ik een eerste versie van de IndieAuth plugin voor Grav werkend gekregen. Binnenkort zal deze ook beschikbaar zijn via de Grav Plugin Manager.

Het is vakantie. Dus had ik weer wat tijd om aan mijn website te werken. De overstap van WordPress naar Grav wil ik echter pas maken zodra ik gebruik kan maken van een robuuste Webmention en Micropub functie. Voor die laatste is het nodig om te kunnen authenticeren. Daarvoor is het IndieAuth protocol beschikbaar en de eenvoudige implementatie daarvan via de website IndieAuth.com. 

Je kunt de benodigde configuratie daarvan eenvoudig opnemen in de content van je website, maar het is wel zo netjes en eenvoudig om dit met een simpele, basale plugin te kunnen doen.

Zo’n plugin was er nog niet, is vrij eenvoudig te maken en dus een mooie manier om mijn kennis van PHP en Grav in het bijzonder te vergroten. De hele maand december loopt bovendien de IndieWeb challenge nog, dus het leek me wel een idee om dat snel nog voor elkaar te krijgen. Met succes.